niedziela, 29 lipca 2012

Kruche ciasto ze śliwkami z kruszonką

Pierwsze w tym roku ciasto ze śliwkami. I chyba jedno z tych ulubionych. Fantastyczne połączenie kruchego ciasta z lekko kwaskowymi śliweczkami i słodką kruszonką. W sumie śliwki kojarzą mi się z jesienią, ale już zaczynają się pojawiać. Te, znajdujące się w cieście, w jakiś sposób zdobyła moja Mama i od razu przyszło nam na myśl właśnie to ciacho, które bardzo lubimy. Ciacho w sam raz na rozpoczęcie tygodnia. Na mam nadzieję dobre rozpoczęcie tygodnia, choć zapowiada się on bardzo pracowicie. Pomimo że pewnie wielu z nas poniedziałków bardzo, ale to bardzo nie lubi, życzę miłego dnia i udanego całego tygodnia!

Kruche ciasto ze śliwkami i kruszonką

Składniki (forma 24 cm na 29 cm):
Kruche ciasto
  • 3 szklanki mąki
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 łyżki śmietany
  • 2 łyżki oleju
  • 1 paczka masła
  • 5 żółtek (a co do pozostałych białek zachęcam do zrobienia tortu Pavlova, który mam nadzieję w tym tygodniu zrobić)
Dodatkowo
  • ok. 10 śliwek
  • łyżka bułki tartej
  • 2 łyżki kakao
Z podanych składników zagniatamy ciasto. Powinno być bardzo elastyczne i miękkie. Wykładamy nim blachę wyłożoną papierem do pieczenia włącznie z bokami. Ciasto posypujemy kakao i rozcieramy. Na tak przygotowane ciasto wykładamy śliwki i posypujemy odrobiną bułki tartej, aby wchłonęła nadmiar soku.


Kruszonka
  • 1/3 paczki margaryny
  • 1 szklanka mąki
  • 1/2 szklanki cukru



Z podanych składników robimy kruszonkę. Składniki łączymy do uzyskania konsystencji piasku. Jeśli masa byłaby zbyt "mokra" należy dodać mąki.
Ciasto z ułożonymi śliwkami posypujemy obficie kruszonką i wkładamy do piekarnika na 45 minut (170 stopni).

Przepis dodaję do akcji Słodkie wakacje.

23 komentarze:

  1. Normalnie Twój post przypomniał mi o tym, ze zbliża się sezon na śliwki:)
    Już zacieram rączki:)

    OdpowiedzUsuń
  2. spadłaś mi jak z nieba z tym przepisem :) akurat mam wiadro śliwek i zastanawiam się co z tym zrobic :)

    zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się cieszę i to bardzo, że trafiłam przepisem :) a poza tym to polecam powidła śliwkowe - uwielbiam je jako dodatek do ciast jako podkład pod krem :)

      Usuń
  3. Ja wczoraj kupiłam śliwki i dziś również będę piekła ciasto;) Także z kruszonką

    OdpowiedzUsuń
  4. ani się obejrzeliśmy, a już sezon na śliwki!

    życie & podróże
    gotowanie

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam! Kojarzy mi sie z rodzinnym domem - takie ciasto robila moja Mama...

    OdpowiedzUsuń
  6. Co tu dużo pisać, skradłabym kawałeczek :)

    OdpowiedzUsuń
  7. to ja też się poczęstuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja Droga,

    ja już pierwsze śliwki jadłam w ubiegłym tygodniu i przemknęła mi tak myśl, żeby je wykorzystać w jakimś cieście. Takiego mi smaku narobiłaś, że na dniach kupię je znowu i zrobię ciasto z kruszonką, takie jak to Twoje :) Mam nadzieję, że będzie równie smaczne.

    Pozdrawiam Cię poniedziałkowo,
    Edith

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Edith,

      ciasta ze śliwkami, przynajmniej dla mnie, mają jakiś urok. W sumie nie wiem czemu. Mam tam jakieś wspomnienia z nimi z wiązane i darzę je orgomną miłością (swoją drogą są niezwykle pyszne). To ja teraz czekam na Twoje ciacho :)

      Pozdrawiam prawie - wtorkowo :)

      Usuń
  9. widziałam śliweczki, już w głowie układam co by tu z nimi zrobić. Może takie pyszne ciasto jak Twoje?

    OdpowiedzUsuń
  10. ciasto wygląda fantastycznie! zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  11. ojj, koleżanko, robisz smaka;)))))

    OdpowiedzUsuń
  12. Szkoda, że ta blaszka z ciastem nie znajduje się w mojej kuchni, buuuu. Smaka mi narobiłaś na śliwki, chyba coś trzeba będzie z nimi upiec w tym tyodniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie wiem czy oddałabym tę blaszkę :) Nie mam problemów z dzieleniem, ale było pyszne i chyba ciężo byłoby mi się go pozbyć :)

      Usuń
  13. pycha pycha pycha!! uwielbiam ciasto ze śliwkami :)) koniecznie pod taką kruszonką :))

    OdpowiedzUsuń
  14. chdzilo za mna ciasto ze sliwkami a tu myk przypadkiem na Cieie wpadlam (tzn nie tak do konca bo przez mojego bloga)... jutro bede piekla, dam znac jak mi poszlo,
    ps.. czy moge uzyc tych zoltawych sliwek nie takich granatowych? nie rozpapraja sie? ahh raz kozie smierc haha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czekam na relację:) bałabym się jednak dawać te żółte, bo są delikatniejsze i faktycznie mogą się rozpaprać...
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  15. Uwielbiam takie proste i pyszne z sezonowymi owocami,dobrze że kupiłam w Lidlu śliwki więc wyczaruję również coś pysznego.

    OdpowiedzUsuń
  16. Śliwki na kruchym spodzie, pod pierzynką z kruszonki to moje ulubione ciasto na lato. :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Drogie koleżanki, pomimo tego że za śliwkami nie przypadam to Ciasto (zasługuje na to żeby pisać go z dużej litery) jest poprostu rewelacyjne!!! Polecam z całego serca! Ukradłam Beatce 2 kawałeczki do pracy i nie mogłam się doczekać aż wrócę dodomu i podkradnę jeszcze :)
    Spróbujcie! Na prawdę warto! Mniam...

    xxx Lilek

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :-) Będzie mi bardzo miło jeśli osoby komentujące anonimowo wskażą swoje imię lub nick, wtedy będę wiedzieć, jak się do Państwa zwracać :-)