środa, 5 września 2012

Domowy zakwas na żurek

Bardzo lubię wszystko co jest domowe, a nie kupione w sklepie. Podobnie jest z zakwasem na żurek. Smaku nie można nawet porównywać do tego, który kupujemy w sklepie. Żurek zrobiony na tym zakwasie jest pyszny, odpowiednio kwaśny, z dodatkiem jajka i białej kiełbaski to istny rarytas. Jego zrobienie to naprawdę nic trudnego, a warto mieć słoiczek, aby móc ugotować coś, dzięki czemu nasz brzuszek będzie wniebowzięty!


Składniki:
ok. 1 l cieplej wody (jeśli będziemy przygotowywać w słoiku litrowym
6 łyżek maki żytniej żurkowej (mąka żytnia typ 2000
skórka chleba na zakwasie
3 ząbki czosnku

Do słoika wsypujemy make, dodajemy obrane ząbki czosnku, skórkę chleba i zalewamy całość woda. Mieszamy i odstawiamy na ok. 3 dni (w temperaturze pokojowej). Po tym czasie zakwas powinien zmętnieć, na dnie pojawi się osad (tak jak na zdjęciu) i powinien być już gotowy. Gdy zużyjemy i będziemy chcieli ponownie go zrobić, zostawiamy w słoiku ok. 3 cm zakwasu, dodajemy ponownie wszystkie składniki z wyjątkiem skórki chleba. Zostawiamy na kolejne 3 dni.

14 komentarzy:

  1. Ja także wolę żurek na domowym zakwasie. U mnie zawsze robi dziadek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Beatrice, do żurku używasz cały zakwas z mąką, czy tylko wodę, która się oddzieli? Pytam bo są różne szkoły i ja nigdy nie wiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z mąką (zawsze przed użyciem mieszam, więc jak zostanie te ok. 3 cm to jest tam też i mąka:))

      Usuń
  3. Witaj! Dziękuję za odwiedziny i miły komentarz :))) Przypomniałaś mi o żurku ! Bardzo lubię żurek i na pewno skorzystam z Twojego przepisu :)))Podajesz przepisy na ciekawe potrawy!!! Kusząco się prezentują!!! Pozdrawiam i miłego dnia życzę :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. narobiłaś mi apetytu, u mnie mąż jest specjalistą od żurku i na domowym zakwasie zupełnie inaczej smakuje niż z torebki!

    życie & podróże
    gotowanie

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj, zjadłabym taki domowy żurek z białą kiełbachą ;) smak dzieciństwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam żurek, ostatnio właśnie myślałem nad zrobieniem zakwasu i proszę, przepis mam na talerzu :) Tylko zdradź proszę co to jest mąka żytnia żurkowa? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też jestem ciekawa co to jest żytnia mąka żurkowa. Wcześniej używałam zwykłej mąki żytniej razowej.

      Usuń
    2. To jest właśnie mąka żytnia razowa typ 2000 oznaczana jako mąka żytnia żurkowa. Do kupienia raczej bez probelmu w sklepach.

      Usuń
  7. Właśnie ja tak ja i Tomek ostatnio myślałam o zrobieniu żurku i Twój przepis na zakwas mi o tym przypomniał. Na pewno wykorzystam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Też robię sama zakwas na żur,nigdy nie dawałam jednak skórki chleba.Masz rację żurek na domowym zakwasie jest najlepszy:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam pytanie, jak długo, zrobiony wg twojego przepisu zakwas, może stać? Jeżeli przygotuje go w bieżący weekend, to za tydzień, na święta, będzie nadal nadawał się do użytku? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, tylko nalezy przechowywać w lodówce. Przykrywam sloik papierem, obwiazuje sznureczkiem, zeby papierek sie trzymal i robie w tym papierze dziure.

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :-) Będzie mi bardzo miło jeśli osoby komentujące anonimowo wskażą swoje imię lub nick, wtedy będę wiedzieć, jak się do Państwa zwracać :-)