wtorek, 13 listopada 2012

Ciasto z daktylami

Pierwszy raz robiłam ciasto z daktylami i na mące żytniej razowej i bardzo mi posmakowało. Zdecydowanie częściej muszę piec na tego typu mąkach. Ciasto nie jest ciężkie, jest właśnie lekkie i mocno wilgotne. Zapraszam gorąco!
Przepis pochodzi z książki Nordic Bakery Cookbook Miisy Mink, cytuję go za MW z moimi modyfikacjami

Ciasto z daktylami

 

Składniki:
  • 150 g suszonych daktyli bez pestek
  • 200 g masła
  • 120 g cukru brązowego 
  • łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 200 g mąki żytniej razowej przesianej
Daktyle drobno kroimy, zalewamy wodą (ok. 1 szklanka) i gotujemy przez ok. 15 minut. Z daktyli powinna powstać papka.
W misce ucieramy masło z cukrem, dodajemy ekstrakt waniliowy, a następnie dodajemy po jednym jajku, po każdym dokładnie ucierając. W osobnej misce przesiewamy mąkę z cynamonem i sodą.


Dodajemy na zmianę z chłodną pastą daktylową, zaczynając i kończąc na mące.
Mieszamy całość szpatułką tylko do połączenia składników (nie miksujemy).
Ciasto wlewamy do formy o średnicy ok. 21 - 22 cm i pieczemy w 170 stopniach ok. 50 minut do tzw. suchego patyczka.

22 komentarze:

  1. polecam tę mąkę, piekę na niej nawet biszkopty i robię pierożki:) jest dużo zdrowsza. Jest tyle rodzajów mąki, nie tylko pszenna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydownie przerzucam się na inne mąki, bo naprawdę wypieki z żytniej razowej są pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, jest mi bardzo miło :)

      Usuń
  4. Bardzo mi się podobają przepisy z mąki innej niż pszenna, zapisuję do zrobienia:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowne! Daktyle daja taka pyszna, klejaca slodycz...
    A Nordic Bakery to sympatyczne miejsce. Niestety, tak tloczne, ze rzadko zdarzy sie okazja, by usiasc przy stoliku :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, pysznie słodkie są :) i faktycznie klejące :)

      Usuń
  6. Ciasto z daktylami chodzi mi po głowie od jakiegoś czasu, zwłaszcza że mam w szafce torbę daktyli, tylko z czasem jakoś krucho ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. musiało być przepyszne. Mam tez jakiś przepis na ciasto z daktylami, póki co jeszcze nie wypróbowany :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak pomyślę o wspaniałej słodyczy moich ulubionych bakalii - daktyli w takim cieście, to już mi burczy w brzuchu. Musi być nieziemskie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. piękne zdjęcia! a ciasto musi być przepyszne :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnie zdjęcie jest przepiękne, a samo ciasto wyjątkowo apetyczne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak zachwalacie tą mąkę, że muszę ją wypróbować. Też nigdy jeszcze nic z jej dodatkiem nie piekłam. Przepis świetny, bardzo lubię wilgotne ciasta. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja z daktylami jak dotąd nie mialam zbyt wiele wspólnego... uh i jaka szkoda, że zamieścilaś ten przepis teraz, bo 19go rusza moja Akcja Kulinarna Egzotyka zimową porą... i przepis na to ciacho pasowalby idealnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam gdzieś suszone daktyle - chyba najwyższy czas po nie sięgnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciacho pysznie wilgotne, ale dla mnie stanowczo za słodkie. Następnym razem zredukuję ilość cukru ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakowało, a z tym cukrem ciekawa sprawa, bo i tak mocno zmniejszyłam w przepisie jego ilość :)

      Usuń
  15. Mam małe pytanko. W opisie wykonania jest napisane że mieszamy mąkę z cynamonem, proszkiem i sodą, a w składnikach nie ma proszku to jak to z nim jest?
    Pozdrawiam, Emilia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez proszku do pieczenia :) już usuwam go z tekstu, wkradł się niespodziewanie ;)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :-) Będzie mi bardzo miło jeśli osoby komentujące anonimowo wskażą swoje imię lub nick, wtedy będę wiedzieć, jak się do Państwa zwracać :-)