środa, 15 maja 2013

Placki z cukinii i fety

Ostatni przebój w mojej kuchni. Mogłabym je jeść i jeść... Są pyszne! W sumie to takie tradycyjne placki wzbogacone o fetę i dip jogortowo-czosnkowy. Przepis pochodzi z książki Gordona Ramsaya Kuchnie świata.
Oprócz wersji podstawowej proponuję także wersję "de lux" :-) zapiekane z pomidorem, parmezanem i szczypiorkiem. U mnie prawie jak w Lidlu - wersja produktów de lux :-) Obie wersje uwielbiam, świetnie smakują w połączeniu z dipem jogurtowym.
Gorąco polecam na obiadek lub wczesną kolację.

Placki z cukinii i fety


Składniki:

  • 2 średniej wielkości cukinie
  • ok. 150 g fety
  • 2 średniej wielkości jajka
  • 1 łyżka posiekanego koperku
  • 1 łyżka posiekanej świeżej mięty
  • 2 łyżki mąki
  • 1 cebula posiekana w drobną kostkę
  • odrobina soli, świeżo zmielony pieprz
  • odrobina oliwy do smażenia
Cukinię ścieramy na tarce o grubych oczkach. Lekko solimy i odstawiamy na chwilę. W tym czasie cukinia powinna puścić soki. Dokładnie ją odciskamy. Dodajemy poruszoną fetę, jajka, mąkę, cebulę, koperek, miętę i odrobinę soli (pamiętamy, że feta już jest słona sama w sobie) i świeżo zmielony pieprz.
Placuszki smażymy na naoliwionej patelni (ja najpierw piekę jednego placuszka i sprawdzam czy dobrze się przewracają - jeśli będą trudno się przewracać i rozpadać, należy dodać jeszcze odrobinę mąki, choć przy tych proporcjach, powinno być wszystko dobrze, wszystko też zależy od wielkości cukinii).
Smażymy z każdej strony aż będą rumiane i miękkie.

Wersja "de lux"
  • pomidor
  • świeżo starty parmezan (u mnie Pecorino)
  • posiekany szczypiorek

Placuszki układamy na wyłożonej papierem do pieczenia blasze, układamy na nie plaster pomidora i posypujemy świeżo startym parmezanem. Wkładamy do nagrzanego do 190 stopni piekarnika i chwilkę zapiekamy, aż ser się lekko stopi. Po wyjęciu oprószamy posiekanym szczypiorkiem.
Placuszki w jednej czy drugiej wersji podajemy z sosem jogurtowym.

Sos jogurtowy
  • pół małego kubeczka jogurtu greckiego
  • 1 łyżka majonezu
  • 1 łyżka posiekanego szczypiorku
  • odrobina soli, świeżo zmielonego pieprzu
  • 1 ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę (opcjonalnie)
Wszystkie składniki razem mieszamy. 
Smacznego:-)

11 komentarzy:

  1. Placuszki wyglądają pysznie, a wersja de lux jeszcze lepiej, na pewno wypróbuję, tylko zamiast fety dam ser bałkański(np.z lidla), jest mniej slony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy którymś razie też tego sera użyłam i faktycznie, były mniej słone.

      Usuń
  2. najlepsze placuszki są z cukinii, bardzo je lubie:) pycha:)

    OdpowiedzUsuń
  3. No proszę, wszędzie teraz placki cukiniowe, choć każde inne. U mnie też niedługo się pojawią, bo już obfotografowane, czekają na swoją kolej. Twoja wersja zapowiada się pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się Twoja wersja z pomidorem :) Często obsmażam plasterki cukinii a na wierzch półplasterek pomidora i podduszam chwilkę, smakuje wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. przepis b. fajny, choc oczywiscie ameryki nim nie odkrylas.
    ale od bloga doroslej, podobno wyksztalconej osoby, ktora uzywa slowa OBIADEK odrzuca mnie momentalne.
    prawniczka jestes, czy przedszkolanka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro Cię odrzuca, nie czytaj, nie smakuje, nie rób, Twoja sprawa, a co do mojego wykształcenia, to prosiłabym zachować umiar w słowach.

      Usuń
  6. Można użyć mąki pełnoziarnistej?

    OdpowiedzUsuń
  7. witam! - w moim ogrodzie cukinia jeszcze kwitnie , mam ochotę na świeże kwiaty cukinii w cieście naleśnikowym , -posypane cukrem pudrem , ale placki z cukinią i serem feta też wypróbuję . Piekłam na różne sposoby . ale z serem fetą jeszcze nie .

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :-) Będzie mi bardzo miło jeśli osoby komentujące anonimowo wskażą swoje imię lub nick, wtedy będę wiedzieć, jak się do Państwa zwracać :-)